Helpdesk voor pleegouders: Ingrid en Thirza staan voor je klaar!

Helpdesk voor pleegouders: Ingrid en Thirza staan voor je klaar!

10 oktober 2023 om 10:00 door Noa 0 reacties

1.jpg

Bij de helpdesk van de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen kunnen pleegouders terecht met hun vragen over pleegzorg. Ingrid en Thirza bieden daar een luisterend oor en geven antwoord op de vragen van pleegouders. 

"De opluchting van pleegouders die eindelijk begrepen worden, daar ben ik trots op." Voor Ingrid is één van de belangrijkste aspecten van de helpdesk zorgen dat pleegouders voelen dat er naar ze geluisterd wordt. "We kunnen vaak mensen in ieder geval op weg helpen, ook als we het antwoord zelf niet hebben," zegt Thirza. 

Van pleegouder tot expert 

Ingrid, die zelf pleegmoeder is, is vanwege haar eigen ervaringen begonnen bij de NVP. Nadat ze zelf tegen verschillende problemen aan was gelopen, werd ze door een advocaat getipt over een baan bij de helpdesk. Door alle kennis en ervaringen die ze heeft opgedaan, kent ze het pleegzorgsysteem goed en snapt ze het belang van een plek waar pleegouders hun verhaal kwijt kunnen en verder geholpen worden. "Ik merkte dat je als pleegouder vaak in situaties terecht komt waar je denkt: ben ik nou gek geworden? Dan is het zo fijn om even met iemand te spreken die je in de juiste richting kan wijzen." 

Thirza specialiseerde zich tijdens haar rechtenstudie in jeugdrecht. Deze kennis komt bij haar werk bij de helpdesk goed van pas. Ondertussen heeft ze zich het onderwerp pleegzorg volledig eigen gemaakt. Werken bij de helpdesk is voor Thirza en Ingrid allebei dankbaar werk. Ze geven aan dat pleegouders vaak het gevoel hebben dat er niet naar hen geluisterd wordt. "Door pleegouders de juiste kennis en informatie te geven, kunnen ze zelfverzekerder verdergaan met het pleegouderschap." 

Vaak een ‘aha-momentje’ 

Beide helpdeskmedewerkers hebben geleerd dat luisteren het allerbelangrijkste is, legt Ingrid uit. "De eerste vraag die mensen stellen is niet altijd de essentie. Pleegouders nemen vaak contact op over een situatie die langzaam opbouwde tot hij uiteindelijk ontplofte. Dan moeten wij goed luisteren om te achterhalen wat de kern van het probleem is. Daar zijn we beter in geworden in de loop der tijd."  

Naast goed luisteren zijn Ingrid en Thirza ook goed in speurwerk. Ze deinzen er niet voor terug om ingewikkelde vraagstukken waar pleegouders tegenaan lopen uit te pluizen. "We houden ervan om bij lastige vragen uit te puzzelen hoe het nou zit. Ook na jaren bij de helpdesk gewerkt te hebben, leren we nog constant nieuwe dingen," zegt Thirza. "Omdat het werk heel breed is en er steeds vragen over nieuwe onderwerpen binnenkomen, hebben we nog vaak een 'aha-momentje'." 

Daar zijn we voor! 

Naast het bieden van een luisterend oor heeft de helpdesk ook een signaalfunctie. Als er over een bepaald onderwerp veel vragen binnenkomen, wijst dat op een knelpunt in het systeem. Dat wordt meegenomen in de belangenbehartiging van de NVP. Zo kreeg de helpdesk vorg jaar bijvoorbeeld signalen dat de pleegvergoeding door de inflatie uit de pas liep met de snel gestegen kosten voor pleegouders. "Dat hebben we meegenomen in onze belangenbehartiging en onder de aandacht gebracht bij de politiek. Uiteindelijk is na inzet van de NVP de pleegvergoeding extra omhoog gegaan in verband met de hoge inflatie," vertelt Thirza. "Zo wordt er een proces in gang gezet van signaal tot actie." 

Ingrid en Thirza zouden graag willen dat pleegouders serieuzer worden genomen. Ingrid vertelt dat ze vaak zien hoe pleegouders niet worden meegenomen in belangrijke beslissingen. "Mijn tip voor pleegouders is dan ook: wees niet bang om je mond open te doen. Je bent als pleegouder zo’n belangrijke bron van informatie! Je ziet je pleegkind elke dag en je kent hem of haar zelf vaak heel goed. Wees niet bang om je stem te laten horen!" 

Volgens Ingrid moeten pleegouders één ding weten over de helpdesk: "Neem liever een keer te veel contact op dan een keer te weinig! We kunnen soms al in een vroeg stadium hulp bieden en op die manier een domino-effect te voorkomen." Daar sluit Thirza zich bij aan. "Soms spreek ik pleegouders die zich verontschuldigen als ze nog een vraag willen stellen, maar tegen hen zeg ik altijd: je mag altijd nog een vraag stellen, daar zijn we voor!" 

Heb jij een vraag voor de helpdesk? Ingrid en Thirza helpen je verder. Neem gratis en vrijblijvend contact op via www.denvp.nl/helpdesk

Reacties

Plaats een reactie

Sluiten