Ons telefoonnummer: 030-293 1500 Ons e-mailadres: info@denvp.nl

Pleeggezinnen in onzekerheid door problemen met pleegzorgcontracten

Pleeggezinnen in onzekerheid door problemen met pleegzorgcontracten

Untitled design (30).pngdonderdag 12 september 2019 13:00

Pleeggezinnen zijn de dupe van onduidelijkheid in besluitvorming en over verantwoordelijkheden rond het pleegzorgcontract. Door pleegzorgcontracten die niet tot stand komen of worden beëindigd, lopen pleeggezinnen pleegzorgbegeleiding en -vergoeding mis. Dat schreef Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vrijdag in een brief aan de betrokken partijen. De NVP herkent de signalen van de Kinderombudsman: het ontbreken van een pleegzorgcontract leidt in de praktijk tot onnodige overplaatsingen van pleegkinderen en uitval van pleeggezinnen.

De Kinderombudsman heeft van meerdere pleegkinderen en pleegouders berichten gekregen over het ontbreken van een pleegzorgcontract. Het contract wordt door de pleegzorgorganisatie beëindigd of er is nooit een pleegzorgcontract geweest. Zonder contract is er geen pleegzorgbegeleiding en geen pleegvergoeding, terwijl het kind wel bij deze pleegouders woont. Volgens de Kinderombudsman zijn er knelpunten in het besluitvormingsproces over de contracten en bij het zoeken naar een oplossing.

Oplossingen werken niet in de praktijk
Wij hebben de afgelopen tijd ook tientallen signalen gekregen van pleegouders die problemen hadden met het krijgen of houden van een pleegzorgcontract. Door deze problemen zijn zelfs langdurige plaatsingen beëindigd. De oplossingen die er nu zijn voor deze problemen, werken in de praktijk niet.

Bij een plaatsing in het eigen netwerk van het pleegkind duurt het soms lang voordat pleegzorg tot stand komt en zorgen pleegouders soms maanden zonder pleegzorgbegeleiding en -vergoeding voor een pleegkind. Er ontstaat een kastje-naar-de-muur-situatie, waarbij pleegouders niet weten welke instantie zij kunnen aanspreken, omdat onduidelijk is wie precies verantwoordelijk is. Daarom moeten er afspraken gemaakt worden over taken en verantwoordelijkheden, zodat er snel een passende oplossing gevonden kan worden als er geen pleegzorgcontract komt, zoals ook de Kinderombudsman voorstelt.

Als een pleegzorgorganisatie het pleegzorgcontract beëindigt, is het voor een pleegouder vrijwel onmogelijk om een pleegzorgcontract bij een andere organisatie te krijgen, terwijl er geen alternatief is voor de onkostenvergoeding en begeleiding. Daarom zou bemiddeling beter geregeld moeten worden en zouden pleegouders eventueel een nieuwe kans moeten kunnen krijgen bij een andere pleegzorgorganisatie. Daarnaast zou het makkelijker moeten worden om het besluit over het beëindigen van een pleegzorgcontract te toetsen bij een onafhankelijke partij, bijvoorbeeld een rechter.

Brief aan de minister
Een uitgebreide uitleg over de problemen die we zien en horen lees je hier, met de oplossingen die daarvoor mogelijk zijn. We hebben dit bericht ook in een brief naar minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gestuurd en naar de Kamerleden die over jeugdzorg gaan. Het bericht van de Kinderombudsman vind je hier.

Heb jij problemen met het krijgen van een pleegzorgcontract of dreigt jouw contract beëindigd te worden? Dan komen we graag met je in contact! Stuur een bericht naar helpdesk@denvp.nl, vul het contactformulier in of bel naar 030 - 293 1500. Alvast bedankt!

« Terug

Sluiten